lørdag 5. desember 2009

Blogg-tips på en fin lørdag.

Idag har jeg fri og så langt så har jeg sett på en haug med teite serier, spist is og strikket videre på skjerfet mitt. Så jeg har egentlig gjort ingenting.
Om noen par timer får jeg middagsbesøk av en vennine og ikveld skal jeg slappe av med min kjære. Så denne lørdagen virker det som blir en bra lørdag.

For en stund siden spurte jeg dere, om det var noe spesiellt dere ville at neste innlegg skulle handle om.
Fikk litt forskjellig svar, en av dem var blant annet at jeg skulle skrive tips til bra blogging.
Men hva er en bra blogg, egentlig?
Jeg har desverre ikke svaret på det. Men jeg kan mer enn gjerne skrive litt om det jeg tror gjør en bra blogg og hvilket blogger jeg hadde lest selv.

Photobucket

Photobucket
Photobucket
Først må du ha et bra, enkelt og catchy navn, et man husker lett.
Som f.eks ulrikkelund, marieamanda, vintagecrack osv. Lett og huske.
IKKE min fantatiskeblogg134 f.eks.
Så må du velge hvilken bloggside du vil bruke,
eks. blogg.no, blogspot.com eller wordpress.com blant annet.
Du kan også kjøpe domene og gjøre noen greier gjennom wordpress. Prøvde meg på det, men var for komplisert.
Med blogg.no kan du nok bli mer kjent grunnet det er bloggliste som alle prøver å krabbe seg på, men for meg var problemet all den dumme reklamen på siden som jeg ikke visste hvordan jeg fikk vekk.
Med blogspot så er alt enkelt og greit, men når siden blir hacket som min ble, så er det dønn umulig å få kontakt med de som styrer blogspot.

Så er det bare å kjøre på. Introduser hvem du er og hva din blogg kommer til å handle om.
Og prøv å hold deg til det. Ikke skriv om masse bullshit som ingen andre enn venninnen din bryr seg om. Som hva du spiste til frokost. Men heller skriv tips og oppskrifter til den fantastiske frokosten din.
Bruk mer bilder enn skrift. Skriv om ting du bryr deg om og brenner for.
Tenk " hvordan blogg vil jeg lese selv? Hva ønsker jeg å se i en blogg? Hvem er min favorittblogg? "
Uffdaaaa....
Putt heller ikke inn bilder som ikke har noe sammeneheng med teksten. Hvis du gjøre, så skriv litt om bilde, under bildet.
Men bruk gjerne bilde som inspirer deg, som kan inspirere oss lesere.
Btw, jeg vet jeg er dårlig på det, men ha klare bilder. Ikke skurrete Iphone bilder som jeg har.

En god layout har mye å si og en god header er det første man ser, når man komer inn på en blogg. Så jo mer proff layout, jo mer proff-feeling får man av bloggen.

Ellers så liker jeg å lese blogger;
-som gir masse tips.
-skriver om mye bra som f.eks andre designere.
-som jeg føler gir meg mye gratis, som f.eks inspirasjon, oppskrift og tips til masse ting.
-har utrolig bra stil og skiller seg ut.
-ikke skriver om mye bullshit!!

Mine favorittblogger blant annet er:

Inspirerende jenter med bra stil og bra blogg-sense.

Dette var ihvertfall enkelt og greit litt bloggtips, selv syntes jeg ikke bloggen min er den beste som finnes og jeg prøver hele tiden å forbedre meg. Er ikke alltid like lett, for skal man et sted med bloggen sin bør man legge mye tid i den. Og tid i å underholde dere.
Og det har ikke vært lett etter at bloggen min ble hacket, men jeg håper det har vært til god hjelp.

Hvilken blogger leser dere og hvorfor?

2 kommentarer:

Anja Marie sa...

Gratulerer med Acne støvlene, fine Nadia jenta ;)
Kjøpte du dem på Denim Galleri? vi får jo 40% der om du ikke visste det..
Det finnes så mage bra blogger der ute, ikke bare i norge.
De fleste favorittene mine er fra sverige.
Skal lage en liste til deg en dag jeg har tid ;)
Stå på jenta, blogg det kan du ;)

Dina sa...

Jeg leser:
- Nadiia, fordi jeg får en sånn koselig følelse av å lese bloggen din og fordi jeg interesserer meg for det du skriver om
- Voe, ingen god grunn til at jeg leser bloggen hennes. Antakelig for at jeg kan delta i diskusjonen når de andre snakker om henne.
- HippieHippieMilkshake, for gode DIY-tips og motetips (som jeg aldri klarer å følge...). er ekstremt misunnelig på Celine og jobben hennes.
- Vanillascented, pga supermange kule bilder og outfits.
- Ulrikke Lund, det er kjempegøy å lese, fordi det hun skriver er så veldig påvirker av humøret hennes.
- Bettina og Iamia, fordi de er vennene mine. that's what you do for friends, right? :)